Pensionären

 
Det börjar kännas lite trist att vara 70 år.
 
 
 
 Igår vinkade jag på mina grannar. Idag har dom satt upp gardiner.
 
 
 
Ibland kan nån passera.
 
 
 
Var det de här jag tänkt mig?
 
 
 
Vilsen i mina tankar beslutade jag mig för att hälsa på min gamle vän i Mexiko dit han emigrerade då han gick i pension för 18 år sedan. 
 
 
Kände vagt att det här skulle skulle nog kunna passa mig.
 
 
 Närmaste granne granskade mig klentroget.
 
 
 "Centralvärme? Det löser man på annat vis."
 
 
 "Lite skottlossning får du räkna med men annars är det lugnt."
 
 
"Har du taskigt med småmynt kan du istället nynna en godnattvisa."
 
 
 "Så länge du känner igen dig är standarden bra."
 
 
 "Har du svårt att somna är alltid affären runt hörnet beredd på att mildra din ångest."
 
 
 "Kom ihåg att alla tolkar inte lagboken som du."
 
 
 "Jag förstår inte varför du ser tveksam ut till att emigrera hit. Vad har du att förlora"
Han vände sig och försvann in i en gränd.
Långsamt traskade jag efter.
 
 
 
 
  
 
 

Kommentera här: